Naše drahá Praha. Proč platit víc za horší služby?

Blogosféra

Alexandra Udženija

Vidím město veliké, jehož...silniční doprava není hororem, na ulicích je jakžtakž čisto, zbytečně se nezdražují všemožné poplatky a obyvatelé nejsou vystaveni různým aktivistickým experimentům. Bájné proroctví kněžny Libuše by se klidně mohlo týkat i současné Prahy, pokud by se ovšem její vedení nechovalo tak, jak se chová…

Zatím posledním příkladem je zdražování svozu odpadu, se kterým přišlo vedení metropole před několika dny. Plíživě, bez pořádné debaty a hlavně bez pádného důvodu. Tento „dáreček“ navíc Pražané dostávají k Novému roku, kdy rostou ceny energií, dalších služeb i mnohého zboží.

V některých případech se odvoz odpadků může zdražit až dvojnásobně. Například u kontejneru, který je obvyklý pro panelové i větší bytové domy, má jít o více než 39 tisíc ročně. Vedení metropole, především pak náměstek primátora Petr Hlubuček, to vysvětluje nutností kvůli novému zákonu o odpadech. Tak to ale není, ostatně některá další města (např. Benešov či Jihlava) sice odpad také zdražují, řada dalších (např. Brno či Olomouc) ale nikoliv.

A neobstojí ani argument, že půjde o „odpadkovou“ zodpovědnost lidí. Neboli, že kdo se chová ekologičtěji, tak to jeho peněženku nebude tolik bolet. Co ale budete například dělat s popelnicí na bioodpad, kterou radnice zdarma slibuje, někde na Starém Městě, na Žižkově či na Vinohradech? Navíc je nepochopitelné – anebo možná vlastně pochopitelné – proč se to v Praze řešilo vyhláškou až na poslední chvíli. Asi se tu někdo hodně bál odporu.

Celé to spíš zavání tím, že vedení metropole potřebuje vylepšit stav rozpočtu a za jeho neschopnost řádně hospodařit mají platit Pražané. A nikoliv poprvé. Připomenula bych například zdražování cen jízdenek na MHD, nájmů, daně z nemovitostí, vodného a stočného, parkovného na záchytných P+R parkovištích...

Kdyby k tomu všemu byl důvod, pochopila bych to a stejně asi i mnozí obyvatelé hlavního města. Zdražuje se leccos, inflace roste, někde je třeba peníze vzít. Jenže tomu by musely odpovídat i výsledky. Viz například stav kolem odpadků, kdy už za nynější nemalé poplatky vidíme nepořádek kolem popelnic, frekvence svozu tříděného odpadu se snížila podobně jako u čištění ulic.

A k řešení je toho v Praze víc, například výše zmíněné dopravní problémy. Nekoordinované uzavírky ulic a s tím související objížďky zbytečně připravují obyvatele metropole o čas, peníze a nervy. Kdo jezdíte autem – byť třeba jen občas – to určitě až moc dobře znáte. Městské okruhy jsou pořád nedostavěné, na řidiče se pohlíží téměř jako na nepřátele lidstva.

Ale jde i o veřejnou dopravu, kterou se část pražské koalice tak ráda ohání. A jež je pro mnohé obyvatele města i statisíce lidí, kteří sem dojíždějí za prací, životně důležitá. Jednotlivé jízdenky včetně těch SMS se zdražily, prodražuje a oddaluje se i stavba nové trasy metra D. Hlavně, že se začaly přemalovávat tramvaje a autobusy, budovat cyklopruhy i tam, kde to nemá smysl, uzavírat silnice bez patřičných náhrad...

Sečteno a podtrženo, někteří představitelé současné pražské koalice v čele s primátorem Hřibem se chovají víc jako rozhazovační aktivisté než jako zodpovědní správci hlavního města. Jsou tam i rozumné hlasy, ale bohužel jsou v menšině. A obyvatelé metropole trpí…a platí.