Hodina zdravovědy (scénka)

Blogosféra

Vladimír Čížek

Učitelka: Milé děti, vítám vás na hodině zdravovědy.

Spratek: (hlásí se usilovně)

Učitelka: Ano, Spratku, co bys rád?

Spratek: Sím, pančelko, že se vakcína píchá do svalu, a ne do cévy?

Učitelka: Výborně, Spratku, zrovna o tom jsem dnes chtěla mluvit. Přinesla jsem vám na ukázku i medvídka, kterého naočkujeme. Tady vidíte návod k vakcíně – je tam napsáno, že se nesmí podávat do cév.

Spratek: Sím, pančelko, a jak to uděláme, abychom to nestříkli rovnou do krve?

Učitelka: To se udělá pomocí ASPIRACE. Podívejte, děti, píchnu medvídkovi do ramene vakcínu, a teď trošku zpětně nasaju, čili povytáhnu píst stříkačky. AS-PI-RU-JI. Kdyby se objevila krev, znamená to, že jsem v cévce a nesmím pokračovat. To bych mohla medvídkovi ublížit.

Spratek: Sím, pančelko, a proč nám chce ministerstvo ublížit?

Učitelka: Co to meleš, Spratku, to přece není pravda. Ty si koleduješ o pětku!

Spratek: Tadyhle ministerstvo píše, jak se píchá vakcína – a je tu napsáno „NEASPIRUJE SE“. Nevíte proč, pančelko?

Učitelka: (studuje nevěřícně dokument ministerstva) Spratku, ty nám tady zanášíš dezinformace. Dávám ti poznámku do žákovské knížky a píšu tě do seznamu antivaxerů.

Spratek: Sím, to je nespravedlivé, pančelko, já jsem jen přečetl dokument ministerstva zdravotnictví!

Učitelka: Nediskutuj, spratku. Zítra budeš mít možnost svůj antivaxerský postoj napravit. Ráno se všichni půjdete zcela dobrovolně naočkovat! Kdo nepůjde, nebude moci jet na lyžák ani chodit do kina, ale je to samozřejmě absolutně dobrovolné. Děti, končím dnešní hodinu. Tečce zdar!

Děti: (kromě Spratka) Tečce zdar! S tečkou na věčné časy a nikdy jinak!

 

 

Scénka je smyšlená, Spratkovy studijní materiály jsou skutečné:

https://ec.europa.eu/health/documents/community-register/2021/20211126154181/anx_154181_cs.pdf

https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/38251/BPTX_2010_2__0_201600_0_101244.pdf?sequence=1

https://www.mzcr.cz/wp-content/uploads/2021/01/Dodatek-2-P%C5%99%C3%ADlohy-1-%E2%80%93-Organizace-o%C4%8Dkov%C3%A1n%C3%AD.pdf