Klima ve školách

Blogosféra

Richard Nádvorník

Tak se nám do škol dostane klimatická změna. Docela mne to překvapilo. Obecně mám za to, že školství, zejména základní a střední, se spíše vyhýbá kontroverzním tématům. A je to docela pochopitelné. Např. v dějepise lze za kontroverzní považovat téměř všechna témata, která mají žijícího pamětníka. Zkuste učit namátkou třeba o skupině bratří Mašínů a pak si jako učitel dějepisu obhajujte svou interpretaci na třídních schůzkách, to si musíte vskutku věřit...

A teď budeme děti vzdělávat v klimazměně dokonce napříč všemi předměty. Dobrá zpráva je, že se učitelé obávají ideologizace. Také se jí obávám. Myslím si osobně, že by se celá klimazměna měla smáznout nejvýše několika hodinami diskuze. Ne proto, že je to tak jednoduché, ale proto že klimazměna je dnes hlavně ideologie. Ale na tento scénář asi nedojde.

Jak bude vypadat praxe a osnovy teprve uvidíme. Ale je bohužel vcelku jasné, že jeden z možných scénářů je zhruba tento:

Angličtina: Přeložte a říkejte rodičům každý den namísto „Dobrou noc“: „How dare you!“

Čeština (diktát): Gréta má environmentální žal. Uršula létá tryskáčem. Ó my se máme!

Dějepis: Každý žák si připraví referát na téma Život a dílo velikána moderních dějin Franse Timmermanse. Obsah referátů následně diskutujte se spolužáky. Seznam pomýlených, kteří přednesli nesprávné referáty, předložte v ředitelně.

Logika: Rodině bylo přiděleno celkem sedm emisních povolenek na zimu. V listopadu spotřebovala rodina tři povolenky, v prosinci čtyři. Na čem závisí teplota ve tvém pokojíčku na konci ledna?

Matematika: Řidič jel z místa A do místa B a zpět. Cestou tam vezl na korbě auta 40 turistů, kteří v souladu s pokyny neziskové cestovní kanceláře „Wir müssen alle sterben um das klima zu retten GmbH“ strachy ani nedýchali, aby nezvyšovali hladinu škodlivých plynů v již tak strádající unii. Cestou zpět vezl nelegální odpad (sudy s CO2 vyprodukovaným zaostalými německými občany) o celkové hmotnosti X kg, který ekologicky vypustil hned za hranicemi EU. Auto produkovalo průměrně 140 g CO2/km, celkem ujelo 3000 km. Jaká musí být minimální hmotnost převáženého odpadu při cestě zpět, aby byla celková environmentální bilance jízdy kladná? CO2 produkovaný řidičem a turisty zanedbejte.

Programování: Zjistěte u rodičů, které spotřebiče lze ve vaší chytré domácnosti ovládat vzdáleně. Napište škodlivý kód, kterým tyto spotřebiče dostanete pod kontrolu. Sdílejte kód v rámci komunity.

Prvouka: Teplota vzduchu v Evropské unii na jaře stoupá. Čím to je: a) Rusko zastavuje na svých hranicích chladný vzduch a vrací ho na Sibiř. b) EU je přetopený kotel, protože někteří občané ještě nevydýchali zrušení vánoc. C) Je to projev střídání ročních období.

Zeměpis: Zakreslete do slepé mapy Německa polohu všech větrníků. Kdo to nestihne do konce hodiny, bude celou zimu ve školním sklepě pomáhat Písaříkovi točit klikou generátoru (hodiny zeměpisu jsou podporovány z operačního programu EU „Bohemia Energy 2022 - 2100“).

Budu moc rád, když mi děti časem potvrdí, že patřím na seznam pomýlených.